Zibber | Blog

Tips om jouw woningaanbod te promoten op Facebook & Instagram.

Geschreven door Hans Meeuwsen | 15-nov-2019 8:46:56

Tijdens het Boost With Facebook Event afgelopen week, hebben wij een hoop social media tips opgedaan. Hoe kan je Facebook en Instagram inzetten voor zakelijke doeleinden? Wat kan je doen om je bedrijf via social media te laten groeien? Eenvoudige tips voor starters en tips voor gevorderden.

Via dit blogartikel willen wij een aantal tips met jullie delen, toegespitst op de woningbranche. Het hoofddoel van deze blog: ‘’Hoe promoot je jouw woningaanbod via Facebook en Instagram?’’ Overkoepelend is het belangrijk dat je goed voor ogen hebt wat de kernwaarden van je eigen bedrijf zijn en dat je goed weet wie jouw doelgroep is. Boost your Facebook & Instagram!


NIEUWE KLANTEN VINDEN MET GEBRUIK VAN INSTAGRAM

Twijfel je nog of jouw business wel gemaakt is voor een Instagram-account? Twijfel niet langer: 80% van de mensen op Instagram volgt een bedrijfsaccount. Je herkent het misschien ook wel bij je eigen Instagram gebruik. Bovendien zijn 2 van de 3 bezoeken aan je bedrijfsaccount niet-volgers. De kans dat ‘nieuwe’ mensen in contact komen met jouw business-pagina is dus groot.


''60% zegt op het platform meer te weten
te komen over producten en services.'' 

*Bron: Instagram-gegevens, maart 2017.

Vertel het unieke verhaal van je bedrijf.
Bedenk wat je wilt laten zien. Voordat je begint met lukraak posten, is het belangrijk dat je bedenkt wat je wilt delen en wanneer. Je kunt van alles laten zien: welke producten je verkoopt, welke service je verleent, wat er zoal op een werkdag gebeurt, wie er bij jouw geweldige bedrijf werkzaam zijn, etc.
Voorbeelden: iedere maandag laat je het nieuwe woningaanbod zien, elke donderdag post je een review van een van je klanten, iedere laatste week van de maand licht je een van je medewerkers uit.

Wek vertrouwen met consistentie.
Instagram heeft een algoritme ingebouwd. Bedenk hoeveel en wanneer je iets wilt posten. Is dat 1x per week, 5x per week of misschien 2x per maand. Zorg ervoor dat wanneer dit één keer per week is, dit bijvoorbeeld altijd op woensdag is. Je schept een verwachting bij je volgers en zorgt voor een algoritme.
Voorbeeld: iedere eerste maandag van de maand plaats je een video of slideshow van de meest bijzondere woningen van de maand ervoor.

Kom rechtstreeks in contact met je klanten, volgers en niet-volgers.
Reageer altijd op opmerkingen onder een geplaatst bericht of privé berichten. Wanneer je eenmaal fanatiek aan het posten bent, is het slim om altijd op opmerkingen te reageren. Laat zien dat je actief bent en zorg voor binding met je volgers of nog-niet-volgers.
Tip: je kunt natuurlijk altijd bij andere bedrijven afkijken hoe zij dit doen.

Vergroot je bereik met advertenties.
Twijfel je of adverteren een goed idee is voor jouw business? Of ben je klaar om te adverteren op Instagram? Bereid je dan goed voor door de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden. 

  • Doel: wat wil je bereiken met adverteren?
    Meer bereik voor een Open Huis: gezinswoning.
  • Doelgroep: wie wil je bereiken?
    Gezinnen in de omgeving van de locatie van het Open Huis.
  • Budget: welk bedrag heb je ervoor over?
    Ik wil hier maximaal €25,- aan uitgeven.
  • Looptijd: hoe lang wil je je advertenties uitvoeren?
    5 dagen.
  • Bestemming: waar wil je mensen naartoe sturen met je advertentie?
    Ik wil dat mensen de woning kunnen bekijken op Funda. Bestemming is de link naar de specifieke woning op Funda.

Als je bovenstaande vragen kan beantwoorden, heb je een duidelijk advertentie-doel voor ogen en kun je aan de slag. Je kunt op deze manier eenvoudig meer aandacht vragen voor een bepaalde woning. 

Concreet een advertentie aanmaken, doe je op de volgende manier:

  • Ga naar je Instagram profiel.
  • Tik op het bericht dat je wilt promoten.
  • Tik onder de afbeelding van het bericht op  promoten .
  • Selecteer je doelgroep of laat Instagram automatisch een doelgroep maken van mensen die vergelijkbaar zijn met je huidige volgers.
  • Kies je budget en looptijd.
  • Tik op Promotie maken.

Tip: het belangrijkste is geduld te hebben en te testen, testen, testen. Na twee uur is het niet zo dat je ineens viral gaat. Een advertentie heeft de tijd nodig om zijn vruchten af te werpen. Plus: je moet ondervinden wat voor jouw bedrijf én doelgroep werkt.


EEN EFFECTIEVE ADVERTENTIE STRATEGIE ONTWIKKELEN

Mensen komen naar Facebook om in contact te komen met vrienden en bedrijven. Meer dan 2,3 miljard mensen gebruiken Facebook in een willekeurige maand. Maar liefst 2/3 van de Facebook gebruikers in alle onderzochte landen geeft aan minimaal één keer per week de pagina van een lokaal bedrijf te bezoeken.


''46% van de ondervraagde mensen zegt online of offline een aankoop te hebben gedaan
nadat ze een product of service hadden gezien op Instagram.'' 

*Bron: Facebook IQ, Messenger-gegevens, april 2018.

Je zakelijke doelstelling en doelgroep bepalen.
Ook hier is het wederom belangrijk dat je je doelgroep bepaalt en dat je voor ogen hebt welke doelstelling je wilt behalen. Alleen op die manier krijg je inzicht in het klanttraject. Kan jij de volgende vragen beantwoorden?

  • Welke behoeften heeft mijn doorsnee klant?
    Aan welke behoeften komt mijn product of service tegemoet?
  • Hoe ziet mijn doorsnee klant eruit?
    Wat zijn zijn/haar demografische gegevens en interesses?
  • Wat motiveert mijn doorsnee klant?
    Wat beweegt hem/haar om mijn product of service te proberen?

Advertentie doelstellingen instellen op Facebook.
Je weet welke doelgroep je wilt bereiken en wat jouw doelgroep beweegt. Nu is het zaak dat je voor een advertentie-doelstelling kiest. Er zijn drie verschillende fases waarop je een advertentie kunt insteken:

  • Awareness: bekendheid genereren.
    Bewoners die hun huis willen verkopen, gaan op zoek naar een makelaar in de buurt.
  • Consideration: in overweging nemen.
    Na online oriënteren, nemen de bewoners contact op met jouw makelaarskantoor.
  • Action: conversies.
    De bewoners willen graag een gesprek inplannen om te bespreken wat de mogelijkheden zijn wat betreft hun woning.

Je advertentie maken.
Je hebt verschillende advertentie-mogelijkheden in verschillende fases. In welke fase wil je graag mensen bereiken of welke doelstelling heb je voor ogen? Hieronder de verschillende advertentie-doelstellingen (met daarachter de fase) op een rijtje:

  • Je pagina promoten (bekendheid)
    Kies deze doelstelling als het je doel is om meer vind-ik-leuks voor je Facebook-pagina te genereren. 
  • Een bericht promoten (overweging)
    Kies deze doelstelling als het je doel is om extra betrokkenheid te genereren (vind-ik-leuks, deelacties en opmerkingen) voor een bericht dat je al hebt gemaakt.
  • Meer website-bezoekers genereren (overweging)
    Kies deze doelstelling als het je doel is om (je raadt het al) meer mensen je website te laat bezoeken. 
  • Meer leads genereren (overweging)
    Kies deze doelstelling als het je doel is om meer klantcontacten te krijgen en nieuwe klanten aan te trekken. 
  • Meer aankopen op website genereren (conversie)
    Kies deze doelstelling als het je doel is om mensen online je producten te laten kopen.
  • Je actieknop promoten (conversie)
    Kies deze doelstelling als het je doel is om mensen op je pagina op de actieknop te laten klikken.

Weet je niet voor welke advertentie-doelstelling je moet kiezen en heb je hulp nodig? Dan kan je voor de automatische variant kiezen:

  • Automatische advertentie
    Kies deze optie als je hulp nodig hebt bij het bepalen van je zakelijke doelstelling en de bijbehorende advertentie-doelstelling. Aan de hand van een aantal vragen zal Facebook je een advertentie-doelstelling aanraden.

Voor het starten van een advertentie ga je naar je bedrijfspagina en druk je linksonder op  promoten

Het succes van advertenties op Facebook meten.
Allemaal leuk en aardig, maar je wilt natuurlijk ook weten wat je advertentie uiteindelijk gedaan heeft. Ook op dit platform is geduld een schone zaak en is het testen van verschillende advertenties noodzakelijk. Het is afhankelijk van je doelstelling, waarop je het succes van een advertentie kunt meten. Hieronder de voorbeelden:

  • Je pagina promoten
    Statistiek: pagina vind-ik-leuks
  • Je bedrijf lokaal promoten
    Statistiek: bereikte personen
  • Een bericht promoten
    Statistiek: betrokkenheid bij bericht
  • Meer website-bezoekers genereren
    Statistiek: klikken op links
  • Meer leads genereren
    Statistiek: leads
  • Meer aankopen op website genereren
    Statistiek: aankopen op website
  • Je actieknop promoten
    Statistiek: klikken op links

Veel informatie, maar hopelijk nuttig en vrijwel direct toepasbaar. Je kan nu als het goed is zelf aan de slag met een advertentie. Bedenk je wel dat voorbereiden en een duidelijk doel voor ogen hebben, essentieel is. Anders is het ook niet meetbaar wat je doet.