Terug naar blog
Woningpresentatie

Aan tafel met: Julian en Dennis van VDH Wonen.

Laura Steenmetz

| Op 18-04-2019

| 2 min

Een exclusieve blik achter de schermen bij VDH Wonen. In dit diepte-interview vertellen Julian van der Heijden en mede-eigenaar Dennis van der Does wat hun makelaarskantoor onderscheidend maakt, waarom makelaar een van de mooiste beroepen is en hoe zij denken dat de toekomst van de vastgoed en makelaardij eruit gaat zien. Lees het gehele interview hier.

Het pad naar de makelaardij
Julian van der Heijden, mede-eigenaar en oprichter van VDH Wonen in hartje Den Bosch, is de makelaardij met de paplepel ingegoten: zijn vader runde een makelaarskantoor in Best waar hij de fijne kneepjes van het vak heeft geleerd. De stap naar Den Bosch was logisch: hier lagen zijn roots, is hij zijn wilde haren - letterlijk - verloren in zijn tienertijd, is hij gesetteld met zijn gezin en voelt deze streek helemaal ‘eigen’.


''Wanneer je iets gaat verkopen, moet je daar volledig achter staan.
Je moet het gevoel hebben dat het 'eigen' is. Den Bosch is voor ons eigen.''

Dennis van der Does, mede-eigenaar van VDH wonen sinds 2013, wist tijdens zijn bezoek aan de open dag van de opleiding Vastgoed en Makelaardij direct dat dit hetgeen was wat hij wilde gaan doen en is zo de makelaardij ingerold. Bij het afronden van de opleiding hoorde een stage en zo belandde hij op het kantoor van de vader van Julian. Het klikte meteen tussen de twee en daarna is het snel gegaan: vanaf 2014 zijn ze gevestigd in Den Bosch en inmiddels een gevestigde naam in de regio.

Aan tafel met Julian en Dennis, VDH Wonen

De succesformule van het duo is de gezamenlijke passie voor het vak, dezelfde visie op makelaardij, goede samenwerking met gezonde competitie. Daarnaast zijn de twee ook vrienden, wat voor een stabiele basis zorgt. Julian en Dennis worden ondersteund door Sharon Sanders, zij zorgt dat de heren zich kunnen focussen waar ze écht goed in zijn. Sharon - ook wel gekscherend ‘de moeder’ van het kantoor genoemd - zorgt voor een vlekkeloos intern proces en is daarom een onmisbare schakel in het team.

Onderscheid jezelf van de rest
Het doel van iedere verkoopmakelaar is om een verkoopproces van A tot Z te begeleiden, met het meest optimale resultaat voor zijn of haar opdrachtgever. Iedere makelaar heeft zijn eigen strategie om dat te doen. Wat wij hebben gedaan is alle pijnpunten aangepakt van het handelen en de werkwijze van een ‘traditionele makelaar’.

Veelvoorkomende pijnpunten zijn, bijvoorbeeld: slechte voorbereiding van een bezichtiging, verwachtingen niet nakomen of niet genoeg verdieping in de klant. Als makelaar moet je goed aan kunnen voelen wanneer een stapje extra te nemen. Dit kan een positief gevolg hebben voor het resterende proces naar de notaris, tussen verkoper en koper.


''Je hoeft niet altijd anders te zijn, je kunt ook beter zijn.
Tijd, energie, aandacht en vertrouwen zijn hierbij essentieel.''

Wij proberen vaak op alle punten - presentatie, prijs, marketing en rondleiding - beter te zijn en ons daarmee te onderscheiden. Dit betaalt zich vervolgens terug in mond-tot-mondreclame, aanbevelingen, goede verkoopresultaten en veel klantrecensies op Funda.

Aan tafel met Julian en Dennis, VDH Wonen

Het makelaarsvak is people-business
Ondanks dat de werkwijze hetzelfde is bij een vrijstaand huis of een studio van 40m2, is het werk toch iedere keer anders. Iedere verkoper en koper heeft zijn eigen verhaal en dat is heel fascinerend. Om dan vervolgens een match te kunnen maken, is echt een feest.

Het is enorm belangrijk als makelaar om het gevoel van mensen in te kunnen schatten. Als je makelaar bent en je hebt bouwkundig alle inzichten, betekent het niet perse dat je een goede makelaar bent.


''Een goede makelaar is in onze ogen een gevoelsmens, een gastheer.
Die niet puur vanuit commercieel oogpunt  handelt.''

Je mag een belangrijk hoofdstuk uit iemands leven meemaken. Vaak zijn dat euforische hoofdstukken, maar soms ook minder gelukkige omstandigheden. Dat kan een scheiding zijn of overlijden van een persoon, waardoor iemand genoodzaakt is om zijn woning te moeten verkopen. Wanneer het nest verlaten niet vrijwillig is, moet je daar met grote zorg mee om gaan: uitkijken wat je zegt, wat je doet, hoe je de mensen behandeld en benaderd. Het gaat niet altijd om de stenen; het is iemands thuis geweest.


''Een fijne thuisbasis bepaald voor een groot gedeelte het geluk in je leven.''

Als makelaar moet je empathisch vermogen hebben. Samen kijken hoe we de situatie zo goed mogelijk voor ze kunnen oplossen en ontzorgen. Soms kunnen mensen die in een dergelijke situatie zitten, niet meer rationeel denken. Het kan een gevaar zijn wanneer emoties hoog oplopen. Dan ben jij als makelaar er als specialist om daarvoor te waken en ze goed te begeleiden. Wanneer onze klanten over 20 jaar nog positief terugkijken op deze ervaring, is dat heel speciaal.

De veranderende rol van de makelaar
De rol van de makelaars is niet veranderd vergeleken met 15 jaar geleden, de werkwijze echter wel. Er zijn grote stappen genomen in de professionalisering van woningpresentaties en de manier waarop klanten bereikt worden. Tegenwoordig komt hier niemand meer over de vloer, maar gaat bijna alles via internet.

Wat nooit zal veranderen is de primaire rol van de makelaar. Bij het kopen van een woning komen ontzettend veel factoren kijken: de staat van onderhoud, het gevoel bij een huis, de buurt, het bestemmingsplan, eventuele gebreken, de buren. Dit zijn belangrijke redenen om rondgeleid te worden door een professional. Dat was 15 jaar geleden zo, en dat is nu nog steeds zo.
 Aan tafel met Julian en Dennis, VDH Wonen

De trend dat steeds meer mensen hun eigen woning verkopen is geen dreiging voor VDH Wonen. Iets wat we vaak vergeten is dat maar liefst 90% van de kopers het niet prettig vindt om door de verkoper zelf rondgeleid te worden. Een verkoper heeft vaak de tijd en de kunde niet, dat zijn twee belangrijke aspecten. Bovendien zijn er veel valkuilen: alles wat je zegt kan juridische consequenties met zich meebrengen. Die risico’s willen veel verkopers liever niet.


''90% van de kopers vindt het niet prettig om door de verkoper zelf rondgeleid te worden.''

Het takenpakket van de makelaar zal in de toekomst uitbreiden, verwachten Dennis en Julian. Met het oog op energieneutrale oplossingen die een steeds grotere rol gaan spelen, verwachten ze dat de makelaar ook over dat aspect meer kennis en advies moet kunnen uitbrengen.

Uitdagingen van nu
In de huidige markt ligt het spanningsveld bij genoeg volume binnenkrijgen. Continuïteit waarborgen. Wat je dan ziet is dat courtages onder druk komen te staan. Wij zijn niet de goedkoopste, dat spreken we ook gewoon eerlijk uit. Ondanks het prijsverschil moet je duidelijk kunnen maken dat je meerwaarde kan bieden. Daar ligt nu de uitdaging.

Vrijwel iedereen krijgt zijn huis op dit moment verkocht, maar het gaat erom voor welke prijs. Dat verliezen mensen soms uit het oog. Wij kunnen heel goed overtuigen waar het prijsverschil in zit, maar de klant moet de waarde daar wel van inzien. Je verkoopt een dienst dus het is soms moeilijk om dat tastbaar te maken in een kennismakingsgesprek. Je courtage moet het niveau en kwaliteit van je dienstverlening vertegenwoordigen.


''You pay peanuts; you get monkeys.''

Soms wordt de keuze voor een andere makelaar gemaakt, dat zien we als een tegenslag en nemen we onszelf best wel kwalijk. Blijkbaar zijn we niet overtuigend genoeg geweest. Je kunt het vergelijken met een sollicitatiegesprek; wanneer je een opdracht misloopt, ga je toch afvragen wat je beter of anders had kunnen doen.

Dennis en Julian laten zich niet gek maken door de huizenmarkt van nu. Ze reguleren de gekte door goed te plannen op welk moment een woning aangemeld wordt en daar de agenda’s op aan te passen. Dat is een luxe en er zijn ook periodes geweest waar het anders was; daarom genieten we er nu extra van.

Aan tafel met Julian en Dennis, VDH Wonen 
Het belang van partnerschap
Onder partnerschap verstaan Julian en Dennis loyaliteit, vriendschap, plezier en vertrouwen. Dit zijn ook belangrijke elementen wanneer het gaat om de keuze van een medialeverancier. Je wilt kunnen vertrouwen op een partij die voor hoge kwaliteit zorgt en tegelijkertijd ontzorgt. Soms krijgen we de vraag of mensen zelf foto’s mogen aanleveren. Daar zeggen wij dan pertinent ‘nee’ op. Dit moet je overlaten aan de expert, want het betreft een specialisme. Op deze manier kun je optimaal resultaat behalen voor de opdrachtgever.

Zibber levert ons al jaren hoge en consistente kwaliteit, waardoor wij ons geen zorgen hoeven te maken of de woning goed in beeld komt. Daarnaast hebben we altijd goed en persoonlijk contact met de werknemers van Zibber die in onze regio werkzaam zijn, zoals Robin.

De toekomst van VDH Wonen
De missie van VDH Wonen is niet om het grootste kantoor te worden, maar wel het beste. Beide heren zijn zich erg bewust van het feit dat verdere groei ten koste kan gaan van het serviceniveau. Ze nemen niet meer aan dan ze kunnen. Door klein te blijven is het makkelijker controle te houden, doelen te realiseren, korte communicatielijnen te waarborgen en vooral; het plezier er in te houden. Op deze manier is het mogelijk een eigen koers te varen en zoveel mogelijk zelf te doen, ook op marketinggebied. Deze koers zetten ze graag door in de toekomst en ze hopen dat dit zich uiteindelijk uit in een grotere naamsbekendheid in en rondom Den Bosch. Ze gaan de toekomst vol vertrouwen tegemoet; vol enthousiasme, passie en plezier!

Meer informatie of woningpresentaties vind je hier.

Zibber Klant worden

Wil jij net als Julian en Dennis een partnerschap met Zibber aangaan? Vul dan het volgende formulier in en wij nemen contact met je op om jouw wensen te bespreken. Join the club! 

Klant worden

Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox

*

Je schrijft je in voor blog updates en Zibber mag deze updates sturen per e-mail. Meer informatie over uitschrijven, hoe wij omgaan met privacy en hoe wij jouw privacy beschermen, lees je in onze privacyverklaring.

Laura Steenmetz

Ik ben Content Marketeer bij Zibber en zorg ervoor dat handige, interessante en educatieve informatie voor woningmakelaars naar buiten wordt gebracht. Storytelling met Serious Impact via onze website, blogartikelen en social media kanalen. Blijf op de hoogte van alle ins en outs in de vastgoed en makelaardij branche met de Zibber Blog.

Gerelateerde blogs

WoningpresentatieLeestijd 2 min
Tips om jouw woningaanbod te promoten op Facebook & Instagram.

Tijdens het Boost With Facebook Event afgelopen week, hebben wij een hoop social media tips opgedaan....

Laura Steenmetz

Op 18-04-2019

WoningpresentatieLeestijd 2 min
Hoe kom je hoog in de ranking van Funda?

Hoeveel ‘sterren’ geef jij een woning? En hoe denk je dat potentiële kopers over jouw woningaanbod...

Laura Steenmetz

Op 18-04-2019

WoningpresentatieLeestijd 2 min
Wat zijn de voordelen van een complete woningpresentatie van Zibber?

Een woningpresentatie, wat wil dat nou eigenlijk zeggen? Het is een overkoepelende term die in de makelaardij...

Laura Steenmetz

Op 18-04-2019